tisdag, januari 30, 2007

Lugnare efter vapenvilan i Gaza

Lämnade som sagt Eilat ganska tidigt. Men kan absolut tänka mig att komma tillbaka och njuta av lite värme mitt i vintern. Det var t-shirt läge i solen redan vid 8-tiden på morgonen och likaså i skymningen vid 17-snåret. Det blev en lika snabb resa tillbaka til Erez. Otroligt fin sträcka egentligen. Negevöknen, Jordandalen och sen över de karga bergen. Och väldigt lite trafik. Synd att jag hade så bråttom att jag inte riktigt hann njuta av det - stanna på vägen och så. Och det enerverande var väl att jag efteråt insåg att jag inte hade behövt ha bråttom. Det är nån typ av vapenvila i Gaza nu så det ska mycket till innan TV3 är intresserade av ytterligare en rapport härifrån, när de visade inslaget om Eilat igår. Dessutom var jag så trött när jag kom fram att jag knappt orkade jobba.

Borde helt enkelt ha stannat i Eilat några timmar och tagit ett dopp i Röda havet eller åtminstone åkt hem till Jerusalem och sovit ut. Nu blev jag medsläpad på de intervjuer som Ric behövde. Kunde ju inte sitta och vänta i bilen. "A real sitting duck" tyckte vår fixare om den idén. Mitt förslag var att jag kunde ligga på golvet i baksätet och sova så ingen skulle se mig i alla fall. Men Gaza ÄR alltid intressant på ett eller annat sätt. Inget besök är bortkastat. Och jag fick till slut lite bra material för min artikel i ETC som ska lämnas i slutet av veckan.

Och vapenvilan... ja, den håller väl sådär. En Hamasman dödades i södra Gaza på eftermiddagen. Och redan tidigare på morgonen var det skottlossning. Men de har i alla fall plockat bort de checkpoints som både Fatah och Hamas hade satt upp runt i området. Jag missade dem ju, men Ric sa att det var obehagligt att åka runt igår.