söndag, januari 28, 2007

Grannsämja under sabbaten

I fredags fick vi oväntat besök ett par timmar in på sabbaten. Jag hade tagit en siesta efter vår "östra Jerusalem-tur" och långlunch när jag hörde att de knackade på dörren. Ric öppnade och allt jag hörde var "Help. Help upstairs." när de slutligen kom fram till att han inte pratade hebreiska. Jag undrade om nån skadat sig eller vad det kunde vara. Och varför hade de knackat på hos oss, vi är de enda i området som inte pratar hebreiska - och antagligen dem de känner sämst. Men Ric allt klarnade när Ric berättade efteråt. Han hade gått dit upp och där satt hela familjen och alla (minst 5) barn redo för sabbatsmiddag. Det de ville ha hjälp med var att stänga av fläkten som de glömt på. Det hade ju varit jättevarmt under dagen, men på kvällen var det alldeles för svalt med fläkten på. Enligt sabbat-reglerna får de inte utföra arbete, laga mat, tända/släcka lampor osv så de kunde inte själva stänga av fläkten utan att bryta mot reglerna. Men för oss som inte är judar var det ju inga problem. Det var ju därför de knackat på vår dörr istället för att ringa på ringklockan också. Ric fick en massa nötter och godis för besväret och jag hoppas att vi kommit dem lite närmre nu. I alla fall så måste de ju se fördelarna med att alla i området inte är judar.