tisdag, januari 30, 2007

Gaza blev Eilat

Vi kom aldrig iväg till Gaza på söndagen. Hade tänkt göra något på alla som dött i de interna striderna under helgen. Men på måndagen skulle det bli av. Vi hyrde bil innan arabiska kursen så att vi kunde åka direkt. Men en bit in på lektionen fick vi reda på att en självmordsbombare sprängt sig och dödat tre i Eilat. Halvvägs till Gaza fick jag bud om att jag skulle till Eilat istället. Ric höll sig däremot till originalplanen.

Efter att ha droppat honom vid gränsövergången Erez fortsatte jag själv. Trodde att det skulle gå rätt snabbt eftersom jag redan var en bit söderut, men bilturen tog ungefär 3,5 timme till. Var nog 30 mil. I Eliat fick jag snabbt tag på den svenska som bodde i närheten av bombplatsen - en intervju TV3 fixat. Efter intervjun åkte jag till attentatsplatsen. Det var fortfarande mycket som hände trots att det var säkert 6-7 timmar senare. Bombtekniker sökte igenom bageriet som sprängts. Många nyfikna stod och tittade på. Jag fick komma bakom avspärrningarna och träffade Mickey Rosenfeldt, polisens presstalesman som jag pratat med vid Jerusalems pride parad. Han berättade om bland annat om den varning de fått innan dådet skedde, någon hade plockat upp en liftare och fattat misstankar. Tyvärr hann polisen inte hitta mannen innan det var för sent. Jag pratade också med en kvinna som varit nära bageriet när det sprängdes. Hon sa att en arm hade landat precis där hon stod. Fruktansvärt. Hon var nog fortfarande chockad, men hade fått lämna sjukhuset i alla fall. Senare på kvällen såg jag henne bli intervjuad av en israelisk kanal.

Själv fick jag problem att skicka materialet eftersom jag inte kunde hitta något snabbt internet någonstans i Eilat. Till slut fick jag bara sätta mig i Hiltons lobby och få upp så mycket som möjligt. Lyckades med intervjun med svenskan, min ståa och nån enstaka klippbild. Synd på så bra material.

Efter en hektisk dag och kväll kunde jag checka in på billigare Americana vid tolvtiden. Satte klockan på 7 för att åka till Gaza dagen efter. Det blev inte mycket till mix av nytta med nöje. Orkade inte ta en öl på kvällen och hann inte se stranden morgonen efter innan jag drog.