onsdag, januari 24, 2007

Hamas vann valet för ett år sedan - jobb

Den 25 januari förra året var dagen då palestinierna röstade fram Hamas. Idag gjorde jag ett inslag för TV3 om vad som hänt under året och hur framtidsutsikterna ser ut. Allt blev nog bra i slutändan, men jag hade en himla otur med jobbdag. Hade svårt att somna igår så det blev först vid två-tiden. Men sen vaknade jag vid fem, mådde väldigt dåligt och kunde knappt somna om. Kände ändå att jag inte ville missa arabiskakursen i morse så släpade iväg mig dit, men fick jobbsamtal mitt i så missade en del ändå. Hade planerat in den sista av intervjuerna jag behövde göra precis efter kursen, men den blev framflyttad några timmar. Så hela dagen blev uppstyckad. Jag var trött och grinig. Och kände mig stressad. Men synkarna blev bra och det kändes som om inslaget funkade i all sin enkelhet.

Den israeliska analytikern jag fick tag på är en riktig hotshot, chef för ett av de viktigaste centren för strategiska studier. Han trodde att palestiniernas enda chans till bättring var ett inbördeskrig. Ganska radikal tanke för oss som inte tror på krig som lösning. Men han har ju rätt i att situationen som den är nu är rätt hopplös.

Själv vet jag inte var jag står. Palestinierna har definitivt farit illa under året som gått. Men jag är nog mer den typen som inte bara skyller på Hamas, utan även på andra palestinska fraktioner samt Israel och omvärlden. Det är ett tufft läge på alla sätt och vis.