fredag, november 10, 2006

Vad är det med taxichaufförer?

Igår hade jag en sån där jobbig taxiresa igen. Taxichaufförer är ju ofta ganska bra på att tala om sina egna åsikter utan att bekymra sig om resenären vill höra eller inte. Han som körde oss från Klagomuren och hem igår var precis sån. Hela resan pekade han ut alla soldater som var utplacerade i alla korsningar. "Titta, så här vill man ju inte ha det. Men vi måste, för annars dödar palestinierna oss allihop. De skjuter dig och mig. De spränger plan i luften. Jag har aldrig sprängt nåt plan. Jag vill inte bråka med dem, men om nån av dem kommer hem till mig för att döda mig, då åker jag till honom kvällen innan och dödar honom."

Allt det här har man hört tusen gånger förr. Men när mannen sen börjar prata om att palestinierna dödar israeliska barn i skolan och att "vi har minsann aldrig dödat några barn". Och han säger detta dagen efter att 19 civilia palestinier, 7 eller 8 av dem var barn, dödades i sina hus medan de sov av israelisk artillerield. Det är lite väl magstarkt. Palestinierna har fortfarande landssorg, för sjutton. Ric som sitter fram försöker hålla sig tyst, lika bra att inte hamna i nån diskussion. Det leder absolut ingen vart. Men när vi går ut och han ändå vill ha med håll. "Eller hur? You know what I'm saying?", så kan jag inte hålla mig från att låta sista orden bli "What a load of bullshit." Kanske inte så elegant, men det kom från hjärtat.