onsdag, juli 04, 2007

Irakflyktingar i Sverige

Håller på med mitt första inslag för amerikansk-brittiska tv-kanalen Current (www.current.tv). Handlar om varför Sverige tar emot så många flyktingar från Irak jämfört med resten av Västvärlden. Man kan säga att av alla irakier som söker asyl i Västeuropa, USA, Kanada eller Australien - väljer 60-70 % Sverige. Långt över hälften! Min historia fokuserar på Södertälje som ensamt tagit emot mer flyktingar än USA.

Var i Södertälje igår och ska dit igen idag. Inget problem att hitta irakier i bland annat stadsdelen Ronna. Gemensamt för många var att de ville flytta därifrån för att det inte går att lära sig svenska eller träffa några svenskar. Det var många som var glada att se mig och ville bjuda på kaffe bara för att få byta några ord på det nya språket.

1 Comments:

At 11:17, Blogger Dag Selander said...

Shalom
Jerusalem-Södertälje-Irak etc som jag nämnde på Facebook add, så har jag några journalister bland Friends, bl.a Nuri Kino... ;-)
Nu ska jag se till att bloggposta om Sderot
Tänk om du ville kommentera den sen idag...
//DSr

 

Skicka en kommentar

<< Home