fredag, juni 08, 2007

Uppdämda sexuella behov i religionernas förlovade land

Följde med Marko igår när han skulle segelflyga vid kusten norr om Tel Aviv. Den aktuella stranden är bland annat tillhåll för nudister, ett faktum som inte gick att undgå när man som jag låg där själv och solade i flera timmar. Har absolut inget emot nudister. Tyvärr drar såna här stränder även till sig blottare - det är ju ett logiskt ställe för dem att smälta in om man så säger. Och visst kanske jag inte är expert nog att avgöra vad som är vad, men det fanns en del obekväma stunder när äldre män kom fram i bara mässingen och ville kallprata lite. Jag tror jag flyttade min handduk 4-5 gånger, ibland bara ett par meter, men tillräckligt för att demonstrera att jag var var där för att få sola i fred.

På kvällen kom jag på diskussionen jag haft med de andra svenska tjejerna kvällen innan. En av dem hade blivit stoppad av en blottare när hon var ute och joggade, andra hade liknande historier som hänt dem eller bekanta här. Jag har ju mina erfarenheter - både de arabiska barnen och en ultraortodox man som kom med "oanständiga förslag" vid busshållplatsen en eftermiddag.

På det hela taget är det lätt att tro att den religiösa livsstilen många anammar här skapar ett uppdämt sexuellt behov som männen inte klarar av att hantera, och det går ju förstås ut över oss kvinnor. Och vad jag hört drabbar det inte bara oss utlänningar. En spansk journalist sa att han läst i en artikel att var fjärde eller tom var tredje kvinna blir sexuellt ofredad på något sätt under den israeliska militärtjänstgöringen. Och bland palestinierna finns ju hedersmorden för den (kvinna) som trampar fel.

Och jag som hela tiden har sagt att det inte är svårare att jobba här som kvinna än som man. Jag tror jag får tänka om.