onsdag, juni 13, 2007

Riktigt illa i Gaza

Nu pratas det verkligen på riktigt om inbördeskrig. Det är en otroligt obehaglig utveckling. Har läst om att folk på båda sidor mördas genom att slängas ut från höga byggnader, en man hade fått 41 skott i huvudet när han befann sig på ett sjukhus. Det finns inga fredade zoner.

Jag pratade igår med min fixare (journalist som agerar tolk och chaufför) där nere, Sawfat. Han hade planerat att åka till Italien som han ofta gör. Nu stannar han hemma med familjen istället. Kan ju inte lämna dem mitt i det här kaoset. Och tyvärr kan han inte heller ta med det ut ur Gaza eftersom de inte får tillstånd.

Det känns lite frustrerande att min semester i Sverige kommer precis just nu. Samtidigt har jag insett att det inte finns något för mig att göra här. Inga journalister åker in i Gaza just nu. USA uppmanar sina korrar att inte åka, jag såg ett BBC-inslag igår där reportern åkt till Ramallah istället. Och antagligen skulle det vara mer frustrerande att vara kvar här i regionen utan att kunna jobba alls. Så jag kommer till Stockholm ändå på fredag - som planerat.