fredag, maj 25, 2007

Antastad av barn

Var och filmade i östra Jerusalem i torsdags. Jag hade lite problem med motljust så när jag äntligen hittade en plats där Klippmoskéns kupol lyste i guld lyssnade jag inte på den inre rösten som sa att jag inte borde stanna så nära ett gäng palestinska småkillar som kastade sten på en gräsplätt. Jag stannade ändå. Hann filma klart innan de började ropa och kom närmre. De hjälpte mig med stativet, jag var genast på min vakt - har ju varit med förr - och försökte med så mycket arabiska jag kunde att visa att jag var vänligt inställd. Det hjälpte inte. Helt plötsligt började en av dem och sen alla, tafsa. Ta mig på inte så trevliga ställen. Och de var så himla många att jag inte riktigt kunde försvara mig. Dessutom kunde jag inte riktigt eftersom jag bar på kameran och stativet. Ville inte att stenkastningen skulle börja igen.

Kom därfrån utan att något värre hände. Har blivit tafsad på förr i Gaza. Men det kändes obehagligt denhär dagen när jag var helt ensam där. Jag fattar bara inte var de här ungarna på kanske 10 år får beteendet ifrån. Männen är nästan alltid trevliga och artiga, men småkillarna är långt där ifrån.