fredag, januari 04, 2008

Bangkok - Kungen fyller 80

I Thailand har jag hunnit med Bangkok, där jag mest satt på hotellrummet och skrev på mina Aftonbladet-guider. Jag bodde på D&D Inn på Khao San Road vilket passade mig rätt bra. Det fanns en pool på taket så jag kunde komma ur det lilla celliknande rummet och få lite luft och sol emellanåt. I trädgårnden fanns möjlighet att koppla upp min egen dator något som annars var mycekt svårt i Bangkok. På turistorterna finns alltid ett gäng restauranger som lockar med det, men inte här. Och det är ju ett måste när man ska skicka foton och annat.

Hann inte se mycket av Bangkok tyvärr. Gjorde stans coola klubbar en kväll med Expressens frilanskorre och hans fotografkompis. Och så hann jag fira kungen. Var svårt att få reda på om han fyllde 80 eller 81 tills någon förklarade att thailändarna räknar att de är ett år när de föds. Och även om vissa sa att han fyllde 81 och att han blev av med sina 80 år dagen innan födelsedagen - är kungen född 1927 och det här var det stora firandet. Det var lika öronbedövande som det indiska bröllopet. Kanske för att jag stod bredvid fyrverkeriavfyrningsrampen.