fredag, mars 09, 2007

Mer Thailand: Tigerhajar, barbeque och strandbar

Jag har ju faktiskt varit hemma flera dagar nu...

Onsdag (alltså den 28 feb): Åkte in till stranden på Koh Rork. Bländande vacker. Men först var vi tvungna att plåga oss med en vandring upp till en utsiktpunkt. Största värdet var att man förtjänade att softa resten av dagen efter alla de trappstegen. Det här var också ön med ödlorna, de jag varnats för att bli biten av i ytterligare en av alla de galna nära-döden-historier som besättningen berättat om en kompis som blivit biten och sen sett sin fot bli mer och mer grå tills sjukhuspersonalen i Malaysia utan att kunna ett ord engelska lät honom förstå (med sågande handrörelser) att amputation var enda möjligheten. Jag höll mig i alla fall på tryggt avstånd.

Hade sett fram emot Lees (kockens) divemaster-stresstest under eftermiddagen, men det hanns inte med. Testet går ut på att han ska ner på 5-6 meters djup och sen byta all dykutrustning på tid med en annan dykare samtidigt som dykintruktören stänger av hans luft, kastar sand på honom osv. Lät som bra underhållning. Nästa stopp blev istället Koh Dang. På vägen dit försökte jag göra lite yoga på toppdäck. Det var mycket svårt att hålla balansen i gunget. PÅ kvällen spelade vi poker. jag satsade stort och förlorade allt först.

Torsdag 1 mars: Upp tidigt för att dyka med tigerhaj. För att ha en chans att se dem måste man dyka i gryningen när de kommer in för att äta. Låter på pappret som en ganska dum idé. Tigerhajen är ju ihop med hammarhaj den dödligaste fisken efter "the Great White". Men banga gick ju inte så jag hoppade i med de andra vid 6-tiden och började nedstigningen. Men det förnuftet inte lyckades övertala mig att göra tog kroppen hand om. På 5 meters djup kunde jag knappt suga i mig någon luft och var tvungen att avbryta. Bara dykmastern sa att han sett en haj efter dyket, de andra hade varit för upptagna att märka hans handtecken. Han berättade också hur han gömt sig bakom korall när han såg den så inte bara jag som är en fegis alltså.

Lunchen blev BBQ iland på Koh Rork. Hummer och en hilma massa Pogo-fisk som besättningen plockat upp. På eftermiddagen hade vi bara en halvtimmes resa till Koh Lipe, den nya backpackerdrömmen. Besättningen fick för sig att jag borde ta kort på båten hängandes i klättersele framför fören medan de åkte. Om repen går av hamnar du i propellern sa crewmastern David betryggande. Bilderna blev ingen höjdare, men kul var det.

Blev verkligen kär i Koh Lipe. Hittade snabbt till den thailändska delen av byn och roade mig mycket åt alla ungar som kom fram och ville bli fotade. Speciellt en liten krabat poserade som den värsta modell, sen lärde han sig snabbt var knapparna satt för att titta på bilderna och ta fler. På kvällen åt vi grymt god thaimat och hängde i beachbaren Karma till sent. Folk börjar mjukna upp lite nu.