onsdag, november 01, 2006

Äntligen sommarvärme - i Tel Aviv

Tisdagens turistande blev en baddag i Tel Aviv. Vi kom iväg lite sent så vi fick inte så många soltimmar (solnedgången är ju redan vid 17-tiden här), men när vi kom var det desto härligare. 28 grader (kanske) och sol, vattnet var nog 26.

Vid skymningen försökte jag gå och shoppa lite. Letade efter en höst-/vinterjacka eftersom jag i lördags insåg att en regnig dag i Jeruasalem är alldeles för kall för de tunna kläder jag tagit med mig. Hittade ingen jacka, däremot upptäckte jag ett supermysigt kvarter när vi var på väg tillbaka ner mot strandpromenaden. Bakom Trade Tower finns en massa lite äldre, låga hus. Gatorna är smala och det ligger mysiga restauranger och en del kul butiker i varje hörn. En butik, Mizo, på Sahabazy street såg ut att vara helt i min smak. Skulle jag bo i Tel Aviv skulle jag vilja bo i det här området.

Avslutade kvällen i Jaffa på fisk- och skaldjursrestaurang i hamnen. Lika gott som vanligt, speciellt musslorna. Gamla Jaffa är ett annat mysigt område som jag nog skulle trivas i.