söndag, oktober 29, 2006

Premiär - Disengagement

Igår kväll var jag och Ric inbjudna till Adrian och Jeron. De har under ett år filmat vad som hänt här i regionen, speciellt under Gazaevakueringen, och nu har de redigerat klart sin film som för tillfället heter Disengagment. Ett 20-tal släkt och vänner var där för att se premiären och sen komma med konstruktiv kritik inför de sista finjusteringarna.

Det är ett enormt arbete de har gjort och jag gillade filmen. Framför allt var det intressant för mig att se så mycket bilder från Gazaevakueringen eftersom jag inte var här då. Första gången jag besökte Gaza var det redan utrymt av alla bosättare.

I princip alla de andra som såg filmen var israeler så jag kände att det var min plikt att ge ett mer europeiskt objektivitetsutlåtande till killarna och på flera punkter kändes den väldigt israeliskt vinklad. Jag var nog den enda som skrev två A4-papper med kommentarer...

Bland annat hade de starka bilder på israeler som dödats av självmordsbombare, men nämnde bara med ord att tre gånger så många palestinier dödats av israeler under samma tid. Hela filmen ställde också frågan om evakueringen av Gaza lyckats med att skapa fred. Med tanke på sommarens krig i både Gaza och Libanon blir förstås svaret nej. Men om man av det drar slutsatsen att det inte är någon idé att ge tillbaka någon mer mark till palestinierna för att det inte blir fred ändå - då tycker jag man är fel ute. Ett stort problem med evakueringen var ju att det var ett beslut som togs utan ens ett snack med palestinierna, inga förhandlingar genomfördes. Utan förhandlingar skapas ingen fred. Dessutom har ju Gazaborna knappast fått mer frihet efter utrymningen av bosättningarna. Gränsen är stängd för de flesta hela tiden, ofta för resten. Och det var den problematiseringen som filmen inte gjorde.

Hoppas de tar kritiken på ett bra sätt och att det leder till förbättringar i slutändan.