lördag, oktober 28, 2006

Det går visst att gå ut en fredag

Pappa blev imponerad av Gamla stan, speciellt Klagomuren. Eftersom det var fredag eftermiddag fick han låna en kippa av papp för att gå hela vägen fram. Något annat som gjorde intryck var nog hur snabbt gatorna tömdes inför Sabbaten. När vi gick hem var det helt öde. Jag har alltid undvikit att gå ut på fredagarna här eftersom jag trodde att det var svårt att hitta ställen som var öppna. Men igår blev jag motbevisad.

Vi valde ioförsig att ta en taxi till östra Jerusalem för att äta middag. Askadinya var trevligt och portionerna var stora. Förrättstallriken var enorm med lax, räkor, musslor, god ost, sparris m.m. Rekommenderas. Men när vi sen åkte tillbaka till den judiska delen av stan vid 23-tiden så upptäckte jag att många barer var öppna och en del folk var ute. Inte som en fredagkväll i Stockholm, men ändå.

Art-L, vår ryska bluesbar hade tyvärr ingen live bluesmusik igår. Men det var trevligt ändå. Och D1 är alltid ett säkert kort. Igår spelade de bra musik också.

På vägen hem började vi prata med två israeliska killar. De tyckte att vara journalist var "a dirty business", vilket inte förvånar mig. Man brukar inte bli mottagen med öppna armar här. Men det var intressant att prata med dem. Den ena killen var 20 år och i armén för tillfället. Han var bitter över att behöva vara med i "någon annans" krig - och att han som 20-åring bar vapen och ibland blev tvungen att döda människor som han hellre ville se som vänner. Det är svårt för oss att fatta vilken annorlunda uppväxt de har än oss.