fredag, november 24, 2006

Jag gillar ytlighet

Har inte hänt så mycket kul på sistone så det var roligt att vi kom iväg till den där Thanksgivingfesten. För mig var det extra skönt att vara på ett ställe där alla pratade engelska (har fortfarande problem att vara kul på spanska) och jag kom också på igår att det var ganska skönt att festdeltagarna bestod av amerikaner eller israeliska amerikaner, vilket det nu var. När man inte känner nån på en fest blir det lätt att man blir stående i ett hörn annars. Inte här. Här vill alla prata med den nya, okända fejjan. Det är skönt när folk är lite så där lagom ytliga och låtsas gilla en fast man aldrig setts förut. Men till viss del kanske det gick lite väl långt igår. Blev mer eller mindre attackerad av två tjejer. Det var som att flyttas till en amerikansk highschoolfilm med jocks och cheerleaders och allt sånt.
- Oh, you're so cute. Isn't she cute, Jen?
- Yes. Oooh, I wish I could walk around with red jeans like that. And I love your bangs (som jag lärt mig i tv-serien Scrubs betyder "lugg"). Who cuts your bangs?
- You do it yourself? Did you hear Leya, she cuts them herself...

En kille på festen sa att bara tjejer kan hålla på på det där sättet och berömma varandra. Jag skulle vilja säga att inte ens tjejer kommer undan med ett sånt utspel. Jag kunde inte göra annat än att skratta. Kunde inte ens ta det som en komplimang. Det var bara för knäppt.

Mitt uppdrag på festen var annars att försöka förklara för ett par israeler att européer inte hatar judar bara för att vi i genomsnitt är mer kritiska mot Israel än vad Usa är. Det hela slutade med att en kille sa att han inte hade något emot européer.
- I like Swedish girls.
Vet inte om min poäng gick fram riktigt.