måndag, november 20, 2006

19-åriga Tove attackerad i Hebron

På söndagsmorgonen ringde José och sa att de fått ett fax om att en svenska attackerats av bosättare i Hebron. Jag ringde Aftonbladet för att kolla intresset, men tydligen hade Expressen redan snabbat upp berättelsen och hade en helsida i tidningen så det var gammalt. Jag fick ändå tag på Tove och de två andra svenskorna som varit med. De var på Hadassah-sjukhuset en bit utanför stan och jag bestämde mig för att åka och hälsa på. Kan vara bra för mig att ha bättre koll på de svenskar som är i området och kanske skönt för en ung tjej som blivit misshandlad efter bara några dagar här att få prata lite med nån (något) äldre som bor här.

Tove hade fått veta på sjukhuset att hon hade två frakturer, en i käkbenet och en vid ögat. Vänsterögat var galet svullet och rött, hon skulle opereras på måndagen och få stanna 5-6 dagar på sjukhuset.

Det som hade hänt var att de tre svenska tjejerna och två killar från England och USA hade väntat vid gränsövergången mellan judisk/palestinska och helpalestinska området i Hebron. De hade ombetts följa en palestinsk pojke igenom eftersom han kände sig osäker. Lördagen var Hebrons bosättardag så extra många bosättare hade samlats för att visa på sin rätt att bo där. Enligt Jason, amerikanen jag pratat med tidigare var det omkring hundra på platsen. Plötsligt riktades uppmärksamheten mot den utländska lilla gruppen och bosättarna skrek "Vi dödade Jesus och vi ska döda er med". Det började med att de spottade mot gruppen, enligt tjejerna var engelsmannen alldeles våt i ansiktet. Sen började de knuffas och bli mer hotfulla och till slut slogs Tove med en flaska i ansiktet.

Speciellt var gruppen upprörda över att militären inte gjorde något för att skingra folkmassan, att den första sjukvårdaren som kom till platsen var bosättare och vägrade vårda Tove och att polisen senare fick tag på några av de skyldiga men bara körde dem 200 meter från platsen och släppte av dem. På sjukhuset i Jerusalem hade någon sagt till en av tjejerna att "visst är araberna djur", tydligen hade vissa fakta om attacken ändrats. Tjejen vars pappa är från Irak tyckte inte att det var lustigt att kallas djur.

Enligt kommentarerna till artikeln på Expressens webbsajt tycker många att aktivisterna får skylla sig själva om de åker ner. Visst, det är frivilligt att vara här. Precis som det är frivilligt för mig. Man är här för att man vill göra ett bra jobb, en insats, för att man vill lära sig mer om det här området som är så omskrivet, för att man vill få första handsinformation... Jag har inte hört någon säga att de två spanjorer som kidnappades i Gaza nyligen får skylla sig själva. Jag tycker att kommentarerna till artiklar är något av det värsta som finns. Folk är så fruktansvärt elaka. Det är plågsamt att bli påmind om det hela tiden, speciellt när man befinner sig på en plats där man hoppas att förnuftet ska ta över nån gång så att vardagssituationen för så många kan förbättras.