onsdag, november 15, 2006

Lämna inte ditt baggage utan uppsikt

När jag väntade på en av maskinerna (se tvätten nedan) kom Marta förbi och höll mig sällskap. Vi tog en latte på baren bredvid tvätteriet. Jag ville inte lämna Rics stora, dyra ryggsäck - som jag använde för att få med mig alla kläderna - kvar på tvätteriet, men den var för stor för att släpa med in på den lilla baren så jag ställde den utanför. Jag hade ju koll hela tiden så ingen skulle sno den. Men en som inte hade koll var barbiträdet, alltså koll på vem som placerat en stor väska som inte verkade tillhöra någon precis utanför hennes arbetsplats. Hon frågade runt och det hela löste sig innan den blev bortförd av bombexperter och pepprad med kulor för att oskadliggöra innehållet. Men jag kunde bara tänka hur otroligt naiv och ovan vid det här stället jag fortfarande är. Ingen som bott här en längre tid skulle komma på tanken att lämna väskor på det där sättet. Men det kanske är ett gott tecken att jag inte har blivit helt israeliserad än, att jag ännu inte tänker "bombhot" när jag sätter mig ner för att ta en kaffe.