fredag, november 17, 2006

Vanlig syskonkärlek?

Igår sände Update mitt inslag om tre brorsor i Gaza som höll på tre olika lag: Hamas, Fatah och PFLP. De var rätt gulliga att intervjua. Så fort jag började fråga om deras åsikter så började de smågräla.
"Han har helt fel".
"Nej, det där håller jag inte med om."
"Allt är Fatahs fel."
"Jag ska nog visa dig sen när reportrarna har gått..."
Kvällsredaktören sa att han fick de vibbarna av mitt inslag. Det blev jag glad av. Ibland blir inslagen så korta att man inte hinner förmedla den känsla som man fick under intervjun.

Annars tänkte jag på hur skrämmande killarna såg ut med sina masker på bild, men hur vanliga de verkade när man pratade med dem. De t.o.m. tjafsade om vem som skulle ha vilken mask.
"Jag är med Hamas så jag måste ha den svarta."
Och maskerna var ju för tv-kamerans skull. De ville inte avslöja sina sympatier för hela världen.