söndag, januari 06, 2008

Phuket - som att komma hem

I Phuket bodde jag på Kata Beach, en av de finare charterstränderna. Men jag som jobbar är på en annan nivå än de som är där för ett par veckor så det kändes lite svårt att träffa nytt folk. Det är också dyrare än många andra ställen på Phuket. Jag hade dock en härlig, prisvärd bungalow på en kulle ovanför byn.

Men trevligast var det dock att hyra vespa och åka till mina gamla kvarter kring Chalong och Rawai (från augusti-september). Och jag hängde mycket med vännerna jag mött då, framför allt Allie, Les och deras son och hans vänner. Det var med dem jag firade jul på stranden i Patong. Vi drack öl, prutade på diverse kul turistprylar som vi gav varann i julklapp - blandade alltså ett visst mått av traditioner med sånt som absolut inte hör julen till. Det kändes befriande och skönt. Julaftonens normalt stora middag byttes i mitt fall ut mot en pizza, av alla otraditionella maträtter. Men den var satans god. Peperoni, ananas och precis lagom mycket ost - precis som jag vill ha det.